Terug naar alle Artikelen

Artikel

Making of: Morgen is van Mij, mede mogelijk gemaakt door AI

Morgen is van mij. Concept ontwikkelt door David voor de Haagse Hogeschool.

Bij David is creativiteit onze tweede natuur. We geloven in het betrekken van mensen en het inzetten van creatieve denkprocessen vanaf het allereerste begin van ieder project. Dit is een aanpak die zich in de loop der jaren heeft bewezen en ons altijd naar kwaliteit en scherpte heeft geleid. Hoewel dit misschien niet uniek lijkt in de onze wereld, hebben we het ons zo eigen gemaakt dat we er volledig op vertrouwen. Dit vertrouwen in ons proces is wat ons wel onderscheidt. We zeggen vaak trust the process.

Onze recente ervaring met de ontwikkeling van de wervingscampagne Morgen is van mij voor de Haagse Hogeschool was echter allesbehalve standaard. In dit specifieke geval heeft Artificial Intelligence (AI) zijn intrede in ons bureau gedaan en parallel aan ons menselijke creatieve proces gewerkt. Als nieuwsgierige denkers zijn we er meteen mee aan de slag gegaan, niet met de bedoeling om creativiteit te vervangen, maar om onze ideeën te verrijken.

Een paar jaar geleden zouden we visualisatie-experts hebben ingezet om het beeld dat we in gedachten hadden om te zetten in visuele representaties. Maar nu hebben we een nieuwe partner in ons team, een ZZP-er genaamd Midjourney. Midjourney fungeert als een efficiënt verlengstuk van onze conceptdenkers, en dit bleek met name waardevol bij het ontwikkelen van de nieuwe wervingscampagne voor de Haagse Hogeschool.

In het verleden presenteerden we onze ideeën met complexe beschrijvingen als: “Stel je voor dat je een zelfverzekerde student ziet, staand op een kist, die recht in de camera kijkt, met herkenbare plekken in Den Haag op de achtergrond.” Vaak werd er dan een beroep gedaan op Photoshop en werden foto’s gecombineerd om dit beeld als moodboard te creëren.

Dit proces is nu vervangen door een eenvoudige en scherpe prompt in Midjourney. Is de eerste poging altijd perfect? Nee, maar zoals met alles, baart oefening kunst. Het schrijven van een goede prompt is een nieuwe vaardigheid geworden binnen onze creatieve toolkit. Kortom, onze verbeeldingskracht kan nu direct en letterlijk worden omgezet in visualisaties, wat uiterst efficiënt blijkt te zijn. Hierdoor kunnen we meer tijd besteden aan nadenken, brainstormen en verfijnen – wat pure winst is voor creativiteit.

AI heeft onze creativiteit niet vervangen; integendeel, het heeft ons geholpen om onze ideeën effectiever en efficiënter te communiceren en te visualiseren. De ‘Morgen is van Mij’ campagne voor de Haagse Hogeschool is een prachtig voorbeeld van hoe menselijke creativiteit en AI samen kunnen komen om iets unieks te creëren. Bij branding bureau David blijven we vertrouwen op ons proces, maar nu met een extra dosis innovatie en efficiëntie dankzij de kracht van AI.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je dit aanpakt? Plan dan vrijblijvend 60 minuten met David in. We staan dan stil bij je hulpvraag, sparren over eerste ideeën en laten zien hoe we te werk gaan.

0413 72 60 60

SAMEN
BEWEGING
BRENGEN?

"*" geeft vereiste velden aan

Hou mij op de hoogte van interessante ontwikkelingen en events.