Terug naar alle Artikelen

Artikel

Zonder verhaal heb je niets te vertellen

Nico Verheijden

Een mooi credo, ons credo. En altijd het vertrekpunt van ons denken en doen. Dat kan ook niet anders als het je kernopdracht is om organisaties te helpen bij het vinden, eigen maken en uitdragen van hun verhaal. Dat klinkt simpel hoor ik je denken. Maar achter deze simpele woorden schuilt een hele wereld. En in die wereld zien wij het verhaal als een krachtig instrument.

Om je te positioneren en profileren. Of om veranderingen aan te jagen. Om je werknemers te vinden en binden. Als bureau krijgen we tal van vraagstukken op ons bord waarbij het verhaal een centrale rol speelt.

– Hoe krijgen we onze visie tot leven?
– Hoe maken we de transitie met onze organisatie?
– Hoe positioneren we onze organisatie?
– Hoe verbinden we de organisatie met de buitenwereld?

Verzinnen bestaat niet
Wellicht herken je deze vraagstukken. Wat ons betreft start het oplossen van al die vraagstukken met simpele vragen zoals; Wat wil je vertellen? Waarop wil je herkend worden? Waarover wil je het gesprek voeren? Wat wil je dat mensen doen? Klinkt weer simpel, maar de ervaring leert dat het niet simpel is. Het vraagt om een zorgvuldig proces van inzichten verzamelen, analyseren en duiden.

En zo helpt het vinden en vormen van een goed verhaal om de antwoorden te formuleren. Ja vinden. Want wij zijn ervan overtuigd dat verhaal er al is. Misschien verstopt onder de waan van alle dag. Of onder een laag stof waardoor het niet meer glanst. Hoe dan ook, een verhaal verzinnen bestaat in ons woordenboek niet. Daarom vinden wij het verhaal door de interactie aan te gaan met de stakeholders. Zowel binnen als buiten de organisatie.

Verhaal als vetrekpunt
Het verhaal is wat ons betreft een essentieel vertrekpunt. Niet de totaaloplossing voor alle vraagstukken. Dat ligt wat complexer. Het verhaal biedt een platform om vanuit te communiceren. Of anders gezegd; om al je feiten, cijfers, successen en anekdotes naar op te laten tellen. En daarbij is communicatie ondersteunend. Het geeft mensen richting en houvast voor handelen. En in het handelen zit de hefboom. Het gedrag van de organisatie is de beste bewijsvoering die je kunt laten optellen naar het verhaal. In die combinatie van communicatie en gedrag zit wel de oplossing voor de meeste vraagstukken.

Woorden en daden! Lees hier meer over op een eerder blog: De woorden en de daden.

Tot slot. Zorg goed voor jezelf en elkaar in deze disruptieve tijd. Hopelijk ontmoeten we elkaar snel in levende lijve.

0413 72 60 60

SAMEN
BEWEGING
BRENGEN?

"*" geeft vereiste velden aan

Hou mij op de hoogte van interessante ontwikkelingen en events.