Wij zijn David
“De toekomst is aan betekenisvolle organisaties. Organisaties die waarde creëren voor mens en samenleving, organisaties die zorgen voor hun omgeving, organisaties die open en eerlijk zijn.”
Het wil nog niet zo wennen, die nieuwe wereld van geavanceerde technologie, van digitale netwerken, van grenzeloze communicatie. We genieten van het comfort dat onze welvaart brengt, we somberen over de impact op onze planeet. We omarmen technologie in ons dagelijks leven, we zijn bezorgd over onze privacy. We laten ons van onze beste kant zien op sociale media, we ontdekken de gevaren van bubbels. Waar het heen gaat? De tijd zal het leren.
Wij blijven mensen
Maar, hoe geavanceerd onze technologieën ook worden, wij blijven mensen. Emotionele, sociale wezens, voor wie samenleven de enige manier is om te overleven. En om goed samen te kunnen leven hebben wij in essentie maar twee dingen nodig: gedeeld vertrouwen en gedeelde waarden. En juist die twee dingen zijn in onze nieuwe wereld onder druk komen te staan.
Hoe komt dat? De netwerkwereld heeft de massa een superkracht gegeven; x-ray vision. Transparant is het nieuwe zwart. We hebben kunnen zien hoe kerken werken, hoe politiek werkt, hoe nieuws werkt, hoe bedrijven werken, hoe goede doelen werken. Wat we hebben gezien, was niet altijd even mooi. En we zullen vast nog meer lelijks te zien krijgen.
Dat is de nieuwe realiteit. En wie deze nieuwe realiteit niet als een bedreiging ziet, maar als een kans, heeft de toekomst.
Verblindend
X-ray vision op onszelf; de marketing- en reclamewereld heeft decennialang gouden beloftes geprojecteerd op zwarte dozen. We hebben de ongemakkelijke werkelijkheid gecoat met een verblindende glanslaag. Zo hebben we mensen aan dikmakend suikerwater en ziekmakende rookwaar gekregen. Zo hebben we mensen spullen verkocht die ze niet nodig hadden en diep in de schulden gekregen. Wij – mad men – hebben onze waarden verkwanseld, ons vertrouwen verspeeld.
Stoppen dan maar? Nee! Want er zijn talloze organisaties die wél waarde creëren voor mens en samenleving, die zorgen voor hun omgeving, die open en eerlijk zijn. En juist deze organisaties willen wij helpen. Helpen om hun verhaal te vinden en te vertellen, om in contact te komen met het juiste publiek. Helpen om positieve impact te maken met hun merk. Het is voor ons de enige manier om te laten zien waar wij voor staan, wat onze waarden zijn. En eerlijk gezegd, het is ook de enige manier om trots te kunnen zijn op ons werk.
Gaan we de wereld redden? Nee, de wereld redt zichzelf wel. Met of zonder ons. Maar als we de wereld een beetje beter door kunnen geven aan de volgende generatie, hebben we veel bereikt.
Goede organisaties, goede merken
Wij geloven in goede merken. Merken die de organisatie overstijgen, die staan voor iets groters. Merken met een verhaal. Merken die verbinden.
Hoe je een goed merk maakt? Stel je organisatie open voor de buitenwereld. Zie je medewerkers niet als medewerkers, je klanten niet als klanten, je opdrachtgevers niet als opdrachtgevers, je leveranciers niet als leveranciers. Zie ze als beïnvloeders, als makers, als inspiratiebronnen. Geef ze invloed, betrek ze en laat ze meedenken. Maak ze brandholders.
Hoe je een goed merk laat werken? Door je merk uit te lijnen met de strategie van je organisatie, je interne cultuur en je publiek buiten. Door diep te doorleven waar je als organisatie voor staat en gaat, door je interne cultuur te zien als je grootste goed en door te begrijpen wat je publiek echt waardevol vindt. Met je merk in het midden ontwikkel je zo een vliegwiel voor vooruitgang. Voor een beetje een betere wereld.