Ons credo is eenvoudig. Zonder verhaal heb je niets te vertellen. Je verhaal maakt helder waarom je bestaat en waarom je aantrekkelijk bent. Klinkt logisch toch? En tegelijk zien we dat het nog niet zo eenvoudig is om dat goed neer te zetten.

Dit wordt nog eens onderstreept door het onderzoek dat wij samen met Avans Hogeschool hebben uitgevoerd naar brand alignment. Oftewel; is je merk (je verhaal) goed uitgelijnd op je strategie, je organisatie en je buitenwereld? Het blijkt dat we met z’n allen best veel aandacht hebben voor onze why, raison d’être, purpose, bedoeling en ga zo maar door. Tegelijk zien we dat de organisaties die we bevraagd hebben veel moeite hebben om dit in- en extern concreet en aantrekkelijk te maken.

Inmiddels is de wetenschap er ook van overtuigd. Een relevant en inspirerend verhaal maakt verbinding en maakt creativiteit los die nodig is om de problemen van nu aan te kunnen pakken. En dat je verhaal vanuit je ‘why’ moet starten zodat je antwoord geeft op de groeiende behoefte aan betekenis en zingeving.

De vraag is echter hoe. Een van de antwoorden zit in het boek Imagineering the Butterfly Effect van Diane Nijs. Een behoorlijk wetenschappelijk boek dat uitgaat van praktijkcases. Als je geen zin hebt in lezen dan kun je ook naar YouTube. Ze toont aan dat je complexe problemen alleen te lijf kunt gaan vanuit decentrale creativiteit. Oftewel; vanuit een inspirerend verhaal veel mensen binnen en buiten je organisatie betrekken en dan de creativiteit bundelen naar een oplossing.

Hierin zag ik direct bevestiging voor onze Brandholders benadering;

Stel je merk open voor de buitenwereld. Zie je personeel niet als personeel, je klanten niet als klanten, je opdrachtgevers niet als opdrachtgevers, je leveranciers niet als leveranciers. Zie ze als beïnvloeders, als makers, als inspiratiebronnen. Geef ze invloed, betrek ze en laat ze meedenken. Op die manier maken we van stakeholders Brandholders.

We zien het als onze spelopvatting. De manier waarop we het verhaal van onze klanten vinden, zorgen dat ze het eigen maken en dat ze het uitdragen.

Nico Verheijden

Nico Verheijden

Nico is ondernemer en strateeg bij David