Aan alles komt een eind. Zo ook aan de aanwezigheid van docent Eric van Gennip bij David. Maar niet zonder dat hij even laat weten hoe het werken was bij ons de afgelopen maanden.

Ik stel de vraag zelf elk jaar minstens zes keer aan een student: wat heb je geleerd op je stage? Ja, je hebt meegewerkt, dingen gehoord en gezien die je nog niet wist of voor mogelijk hield. Nieuwe mensen en werelden leren kennen. Maar wat neem je daar nu van mee?

Onze studenten Business Innovation leren we te kijken vanuit de veranderende omgeving. Continu zien wat er gebeurt en dat meenemen in je kansen en oplossingen. David doet niets zonder het geheel in het oog te houden. Wat maakt het bedrijf als geheel sterker? Wat past bij het bedrijf en hoe kunnen we de facetten zo aanpakken dat het bijdraagt? Alles zodat het bedrijf uitgelijnd is, doet wat het moet doen.

Het heeft voor mijzelf een nieuwe manier van kijken met zich meegebracht. Met aanvullende vragen en methodes om het probleem te zien en te lijf te gaan. Tevens was het ontzettend nuttig om te weten wat er speelt, de vraagstukken waar bedrijven mee kampen en onderdeel te zijn van hoe David ze daarmee helpt. Qua methodieken zijn er de nodige modellen voorbijgekomen, maar ook nieuwe praktische hulpmiddelen. Het is goed om te weten hoe deze in de praktijk benut worden en uitwerking hebben.

Tuurlijk zijn er soms frustraties. Om je advies gedragen te krijgen, om geduld te moeten betrachten. Waar niet. Maar de manier waarop David zich opstelt in de relatie naar de opdrachtgever toe was erg leerzaam. En ondertussen op dezelfde manier met de eigen ontwikkeling van het bureau bezig zijn, was een mooie dubbele dimensie.

De betrokkenheid, het vakmanschap, het was prachtig om te zien en te ervaren. Wat een oprechte, betrokken mensen werken hier. Ze staan voor wat ze doen en dat zorgt voor een authentiek bureau, dat heel goed voelt. Het paste als een jas.

Die kennis en ervaring ga ik doorgeven aan nieuwe generaties merkdenkers. Misschien zitten er over een aantal jaren hier ook een paar nieuwe waarvan jullie denken: ja, die passen hier. Als een jas. Maar dan wel een trendyer jasje dan die docent van ze.

Eric van Gennip

Eric van Gennip

Docent Business Innovation en onderwijsontwikkelaar aan de Avans Hogeschool. "Betekenis en toekomstvisie zijn de belangrijkste basis voor innovators en impactvolle bedrijven en organisaties. Het creëren van impact en innovatie met workshops en trainingen rondom deze thema’s is mijn drive. "