Wat wil jij worden als je later groot bent?

Ik? Officier bij de landmacht. De combinatie van leiderschap, topsport en de wereld zien, maakte dit mijn droombaan. Deze kleine jongensdroom werd gestimuleerd door een man die ik op een voetstuk plaatste en mij vol trots stamhouder noemde namelijk, mijn opa.

Je Maintiendrai

Hij had de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en zelf gevochten in Nederlands-Indië. Als hij voor de zoveelste keer een van zijn avonturen met mij deelde, hing ik aan zijn lippen. IJzersterke verhalen over rechtvaardigheid, broederschap en wederkerigheid. En dan de talloze keren dat hij mij deze foto liet zien:

Het scheelde niet veel of ik had de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie gevolgd, wat hield me tegen? Het allergrootste cliché ter wereld, de liefde.

Spoiler alert: we zijn nog steeds gelukkig samen, al 11 jaar.

Het is maar goed dat ik mijn hart heb gevolgd, want anders had ik mijn roeping gemist, communicatie. Alweer 2 jaar geleden studeerde ik cum laude af aan de Avans Hogeschool en ging ik aan de slag bij bureau David als communicatieadviseur.

Wie is David?

Die kleine slimmerik, de underdog en misfit die het durfde op te nemen tegen de reusachtige Goliat. Plot twist: David versloeg Goliat door zijn creativiteit, flexibiliteit en omdat hij wist te raken. David Raakt is een strategisch en conceptueel communicatiebureau. Waar goei volk werkt zonder grootheidswaanzin, maar met gezond boerenverstand.

Militaire termen en technieken

Als communicatieadviseur bij David kan ik mijn kleine jongensdroom koesteren. Ik werk namelijk dagelijks met militaire termen en technieken: Strategieën, VUCA, kwartiermaken, plan van aanpak, (de)briefen, enzovoort. De meeste termen en technieken zijn wel bekend, maar kwartiermaken is voor velen onbekend terrein.

Voor de troepen uitlopen

Voordat er gevraagd en ongevraagd advies gegeven wordt, is kwartiermaken van belang. Bewust vertragen om te komen tot een gedegen en gedragen plan van aanpak. Hoe dan? Door relevante documenten te analyseren en een bijeenkomst te organiseren met de heilige corporate drie-eenheid. Deze bijeenkomst is kaderscheppend en heeft als doel om de urgentie, het vertrekpunt, de doelstellingen en definities vast te stellen. Ook worden organisatievraagstukken ontleed tot communicatievraagstukken. Ik ben en blijf tenslotte een communicatieadviseur.

Kortom kwartiermaken is vertragen om te versnellen.

Op de plaats rust.