Goede voorbeelden geven mij de beste inspiratie. Dat bleek gistermiddag maar weer tijdens de Merkmanifestatiesessie van David in het Idee Café in Uden met de titel Je cultuur is je merk. Het was alweer de derde in de reeks van vier bijeenkomsten die David dit jaar organiseert voor zijn relaties. Ongeveer 50 klanten, partners en andere relaties lieten zich inspireren over het verband tussen het merk en de bedrijfscultuur. Na een korte inleiding gaf directeur Nico Verheijden een kijkje in eigen keuken aan de hand van drie praktijkvoorbeelden. Daarna was het woord aan Bart van de Ven, specialist in gedragsverandering bij cultuuromslagen.

Nico Verheijden illustreerde aan de hand van een mooi voorbeeld hoe een goede vertaling van het merk naar de werkvloer een wereld van verschil kan maken. Op een groot bedrijfsterrein in Gelderland produceert een Amerikaans bedrijf babymelkpoeder voor baby’s met een allergie. De meeste blikken gaan naar China. Het bedrijf vroeg David om hulp omdat het niet lekker liep in de organisatie. Er heersten allerlei problemen van productkwaliteit tot en met aansturing. Volgens één van de managers was het geen personeelsprobleem, maar een communicatieprobleem.

Tijdens een ronde door de fabriek en door de kantoren konden medewerkers geen antwoord geven op de vraag waarom ze graag werken voor het bedrijf. Ze konden volgens Nico wel beschrijven hoe het proces in de fabriek verliep van melk tot blik. Dankzij de melkpoeder blijven kinderen in China leven die zonder dit product zouden overlijden. De medewerkers redden dus levens! Er was echter geen enkele medewerker die dit noemde. Conclusie: ze lijken te werken voor de baas, niet voor de baby’s die dankzij hen overleven. De medewerkers waren zich niet bewust van de grote betekenis die ze hebben, terwijl deze betekenis wel duidelijk blijkt uit de missie: “Nourishing the best start in life”.

Met steun van het management heeft David het verhaal over de baby’s die gered zijn zichtbaar gemaakt. Niet in tekst, maar in beeld, op een manier die ook echt binnen komt bij de medewerkers. Zo kregen medewerkers het verzoek om tijdens een personeelsbijeenkomst onder hun stoel te voelen. Onder iedere stoel zat een fotolijstje met een kind dat dankzij de medewerkers is gered. Mensen willen uiteindelijk werk doen dat zinvol is. Betekenis geeft een boost aan de betrokkenheid van medewerkers en – zo blijkt volgens Nico – ook aan de resultaten van de producent.

Bewustwording is belangrijk, maar hoe krijg je mensen vervolgens in beweging? Dit was de vraag die centraal stond in de presentatie van Bart van de Ven. Volgens Bart zit het geheim in het volgen van 5 principes: jouw gedrag doet ertoe, bouw eigenaarschap, hou het klein, geef het tijd en ritmiek en maak het speels en uitdagend. Cruciaal is volgens Bart dat medewerkers zelf met de verandering aan de slag gaan. Grote meeslepende events zijn daarvoor volgens hem niet nodig. De sleutel voor gedragsverandering is juist om het eenvoudig te houden. Nieuw gedrag slijt sneller in als het gaat om kleine stapjes waarvoor niet veel motivatie nodig is. Tiny Habits, noemt Bart dat. Vaker de trap nemen bijvoorbeeld, in plaats van de lift. Het werkt alleen als medewerkers vervolgens ook een beloning ervaren, bijvoorbeeld in de vorm van fitheid of een betere werksfeer. Mensen hebben volgens Bart nogal eens de neiging om terug te vallen in hun oude gedrag. Zorg er dus ook voor dat er aandacht blijft voor het gewenste gedrag, bijvoorbeeld in teamsessies. Dan helpt het als er ook wat fun bij komt kijken. Bart demonstreert kort de My Challenge App, waarbij je voor jezelf een uitdaging kunt kiezen. Ik vraag hem wat in deze cultuurverandering de rol is van het hoger management. Zij moeten het blijven steunen en faciliteren. En het goede voorbeeld geven, want dat werkt aanstekelijk en het benadrukt dat dit gedrag de norm is.

Harold Tiesing, docent Communicatie bij Avans in Breda

Op 15 November sluiten we het merkmanifestatie-vierluik met de sessie “Van stakeholders naar brandholders“.   Als je een uitnodiging wilt ontvangen, laat dan hier je gegevens achter. (onderaan de pagina).