Inzichten

Model van de maand: het Brand Alignment Model

By juni 28, 2018 No Comments

Bij David hebben we het Brand Alignment Model omarmd. Het vormt de 3D-blik waarmee David altijd naar je merk kijkt. Tijdens onze Merkmanifestatie-sessies gaan we dit jaar dieper in op hoe alignment werkt: de perfecte uitlijning tussen je merk met je strategie, je organisatie en je buitenwereld.

De laatste decennia heeft de kracht van corporate branding een vlucht genomen. Kijk naar bedrijven als Disney en Apple; hier is minder werk gaan zitten in het branden van afzonderlijke producten, maar des te meer in het creëren van een sterk corporate merk. Dat straalt uit naar alle producten en diensten.Drie essentiële onderdelen en hun samenhang zijn onmiskenbaar in het creëren van een sterk corporate merk, zo vonden onderzoekers Hatch en Schultz. Pas als het merk is uitgelijnd op deze onderdelen, kan je merk zich optimaal manifesteren en maximale impact creëren. En dat is waar David voor staat.

1: Je strategie

Allereerst is het zaak om een visie of een verhaal te hebben: een toekomstdroom. En liefst eentje die past bij je bedrijf én de huidige maatschappij. Een droom die zowel stakeholders als medewerkers inspireert en ambassadeur maakt. Dit verhaal moet handen en voeten krijgen in een strategie: heldere doelstellingen en een eigen manier waarop je hiermee aan de slag gaat. Als deze onderdelen in de bedrijfsvoering met je merk zijn uitgelijnd, kunnen we de sprong naar stap twee maken.

2: Je organisatie

Do you walk the talk? In een wereld van disruptieve transparantie is het eens te meer zaak om je interne processen in lijn te hebben met je strategie. Je cultuur ís immers je merk. Onderschrijven de medewerkers – van alle afdelingen – het verhaal van het bedrijf, zodat er gedeelde waarden ontstaan? Is bekend wat deze concreet voor hun handelen betekenen? De vertaling naar de werkvloer is een voorwaarde voor je brand alignment. En het contact tussen je medewerkers onderling, wat zij elkaar vertellen en hoe ze met elkaar omgaan, is daar minstens zo belangrijk in.

3: Je buitenwereld

Welk beeld over je bedrijf leeft er buiten, bij alle externe stakeholders? Of het nu een reëel beeld is, of een manier waarop je wordt waargenomen: het is zaak om erachter te komen en te begrijpen hoe mensen je zien. Dat heb je misschien deels in de hand, maar het belangrijkste aspect is in handen van je klanten onderling, je medewerkers en alle mensen om je bedrijf heen. Het betrekken van alle stakeholders is hier een belangrijk onderdeel in: strookt jouw verhaal met wat zij belangrijk vinden dat je doet? Geef ze een vorm van invloed, zodat ze nog méér om je gaan geven. Maak ze brandholders.

Meer weten over dit model?

Download hier het whitepaper