Een paarse tsunami overspoelde Eindhoven tijdens het Anytime Fitness Benelux congres 2018. Oprichter Dave Mortensen was er speciaal voor uit Amerika gekomen, om ‘zijn’ mensen in de lage landen de hand te schudden. David mocht een woordje doen over hoe het de marketing van de fitness-keten voor zich ziet.

Improving the self esteem of the world is de missie die Anytime Fitness uitdraagt. De thema’s ‘motiveren’ en ‘zelfvertrouwen’ stonden dan ook – haast vanzelfsprekend – centraal. Samengevat in de huiskleur paars.

Marc de Hond, schrijver van het boek Kracht, liet met zijn immer positieve kijk op de wereld zien wat hem motiveert en gelukkig maakt. Daarna was het de beurt aan onze Nico Verheijden. Hij liet alle aanwezige trainers, instructeurs en franchisenemers inzien dat wat zíj doen de basis is van het merk, waar geen marketingcampagne tegenop kan.

De aanpak van Anytime Fitness vormde de gelegenheid om stil te staan bij de aandacht voor de mens. Op die manier creëert Anytime zijn unieke purple ocean: geen red ocean vol concurrentie, maar een eigen variant op een blue ocean-strategie waarin Anytime zijn eigen speelveld creëert. “Improving the self esteem of the world. Neem als ondernemer én als mens dit accent aan en maak er je persoonlijke missie van”, drukte Nico de zaal op het hart.

Al is dat in praktijk een stuk lastiger dan het klinkt. “Daar is lef voor nodig. Boven de markt staan, accepteren dat je het anders doet dan alle anderen. En het is hard werken, om echt verbinding te maken met al die mensen. Het is makkelijker om gewoon ’s ochtends de tent open te gooien en klaar.”

Daarom ziet David Anytime niet zozeer als fitness-centrum maar als vitality community. Van jong tot oud, verbonden met elkaar en hun eigen doel. “We delen de verhalen van deze mensen met foto’s en op blogs. Anytime laat zien met mensen bezig te zijn, aandacht te hebben. Dan is er meer verbinding dan alleen een abonnement op je sportschool hebben.”