Samen anders kijken naar maatschappelijke vraagstukken en daarvan leren. Social designer Tabo Goudswaard kwam langs en deelde zijn visie. 

David maakt zich het communicatieprobleem van een opdrachtgever altijd eigen. Neem bijvoorbeeld gemeentelijke processen en bestemmingsvraagstukken. Wat betreft communicatie is dat een wereld op zich. Hoe betrek je inwoners optimaal bij beslissingen op gemeentelijk niveau?

Bij David leren we voortdurend. Anders naar een opdracht kijken, daar gaan we bij David ver in. Social designer Tabo Goudswaard buigt zich over vergelijkbare problemen. Als social designer ontwerpt hij nieuwe manieren van kijken naar maatschappelijke vraagstukken. David was benieuwd naar zijn insteek en nodigde hem uit voor een sessie in Uden. Wat komt hij tegen en hoe gaat hij te werk? Zijn insteek: betrek kunstenaars al vooraan in het proces. Een methode die hij Onaf noemt. Een proces is pas af als inwoners betrokken zijn. Laat ze meedenken. Kunstenaars ontplooien met creatieve initiatieven totaal andere ideeën voor bijvoorbeeld een gemeentelijk communicatieproces.

Bij David doen we hetzelfde. Alleen noemen wij het Brandholders. Alle direct betrokkenen in het proces betrekken. Ook wij proberen het echte probleem helder te krijgen. Of in de woorden van Tabo Goudswaard: wil je mensen onderdeel laten zijn van de oplossing dan moet je ze onderdeel maken van het probleem. Hij vertelde en inspireerde. Zijn advies kwam goed van pas tijdens het ontwikkelen van de nieuwe huisstijl voor de gemeente Sint-Michielsgestel; het onaf-logo.