Vraag.
Waar denk je dat mensen op hun werk het meeste last van hebben?

De ‘waan van de dag’ scoort in elk geval heel hoog. Steevast wordt ‘de waan’ genoemd als het grootse obstakel bij het bereiken van andere, mooiere resultaten. Nou geldt dit waarschijnlijk niet voor jou, want jij hebt zelfs tijd om dit artikel te lezen. Maar het zou zomaar kunnen dat je op de werkvloer regelmatig uitspraken hoort als: ‘Ik vind het echt heel belangrijk hoor, maar ik ben er gewoon nog niet aan toe gekomen…’ of ‘Laten we dit maar naar volgend jaar doorschuiven…’

Nu de traditionele sprint naar de kerstboom in volle gang is, lijkt me dit een mooi moment om alvast een lijstje met goede voornemens te publiceren. Breng ze stap voor stap ten uitvoer en je zult merken dat ook jij kunt afrekenen met het ‘waan van de dag’-syndroom.

  1. Neem eens rustig de tijd om de website van je eigen bedrijf kritisch te bekijken.
  2. Omschrijf waar jouw bedrijf vastberaden over is.
  3. Formuleer voor jezelf concrete doelen waar je direct aan bij kunt dragen.
  4. Zorg dat je collega’s hier ook enthousiast over zijn.
  5. Bepaal wat je anders moet doen dan wat je al doet. Maak een top 3.
  6. Bepaal ook waar je vooral mee moet stoppen. Deel dit met je collega’s.
  7. Zorg voor positieve prikkels. Maak je doel visueel aantrekkelijk en zorg dat je dit vaak ziet.
  8. Spreek met je collega’s een ritueel af waarmee je elkaar helpt om elke dag kritisch te kijken of je wel de juiste dingen doet.
  9. Deel je ervaringen, vier successen en zet anderen aan tot positief gedrag.

Moet te doen zijn toch?

Als je bij stap 2 merkt dat jouw merkverhaal je niks doet, dan zijn er twee opties. Eén: ga solliciteren bij een bedrijf dat volgens jou wel een inspirerende ambitie heeft. Of twee: reageer met je hulpkreet op dit blog en zorg dat je merk ook je eigen verandering voedt.

Succes en ik hoor graag of je jouw waan van de dag gesloopt hebt.

Martin Pleging
0413 – 72 60 60